Ben je bezig met het opzetten van Google Adwords campagnes? En kom je wel eens de term ‘kwaliteitsscore’ of ‘quality score’ tegen? Dan is het goed dat je hier onderzoek naar doet. De Adwords kwaliteitsscore is van grote invloed op de kosten en effectiviteit van je betaalde advertentie campagnes. Net zoals een BKR-score wordt gebruikt om te bepalen of je in aanmerking komt voor een (nieuwe) lening en hoe hoog deze lening mag zijn, wordt Google Kwaliteitsscore gebruikt om te bepalen hoe je advertenties presteren en hoe veel je voor iedere klik betaald.

Maar wat is een kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is Google zijn beoordeling van de kwaliteit en de relevantie van zowel de zoekwoorden als de advertenties in Google Adwords. Het wordt gebruikt om de kosten-per-klik te bepalen en te vermenigvuldigen met het maximum bod om een advertentiepositie bij de advertentiebiedingen te bepalen.

Google Adwords kwaliteitsscore factoren

De kwaliteitsscore hangt af van meerdere factoren, waaronder:

  • De relevantie van het zoekwoord in de advertentiegroep;
  • De doorklikratio (CTR)
  • De kwaliteit en relevantie van de landingspagina;
  • De relevantie van de advertentie(tekst)
  • De historische Adwords prestaties van het account.
Korte uitleg: Click Trough Rate

Dit is de verhouding tussen het aantal klikken op je advertentie en het aantal weergaven hiervan. Als er dus wordt geklikt bij iedere weergave van de advertentie, dan is de doorklikratio 100 procent.

Belangrijk: de doorklikratio (CTR)

Niemand buiten Google weet welke van de bovenstaande factoren het zwaarst weegt. Maar we weten wel dat de doorklikratio een van de belangrijkste factoren is om een hogere kwaliteitsscore te krijgen. Wanneer de balans tussen kliks en weergaven van je advertentie in balans is, ziet Google dit als sterke indicatie dat de advertentie relevant en nuttig is voor zijn gebruikers. Google beloond je met:

  • Hogere advertentie posities
  • Lagere kosten

Voordelen van het verbeteren van Google Adwords Kwaliteitsscore

Door het uitvoeren van vele Adwords campagnes voor Wabblo en voor de klanten van Wabblo zien we dat de kwaliteitsscore gelinkt kan worden met het succes van je advertenties. Door het verbeteren van de kwaliteitsscore zorg je direct voor een hoger rendement op je investering (ROI). Waarom? Simpelweg omdat een hogere kwaliteitsscore gelinkt kan worden met lagere kosten-per-conversie. Dit zijn niet de kosten-per-klik, maar de kosten per succesvolle interactie, bijvoorbeeld het bellen naar je bedrijf of het invullen van het contactformulier. Omdat niet iedere klik leidt tot een conversie, zijn de kosten-per-klik vanzelfsprekend lager dan de kosten-per-conversie.

Maar hoe verbeter je dan de Kwaliteitsscore?

Omdat de kwaliteitsscore bepaald hoe vaak je advertenties worden vertoond in de zoekresultaten, is het belangrijk om regelmatig verbeteringen te doen in je Adwords account. Je kunt de verschillende onderdelen beheren:

  • De juiste zoekwoorden
    • Zoek nieuwe, relevante zoekwoorden die passen bij de landingspagina van je website.
  • Zoekwoorden structureren
    • Structureer de zoekwoorden in verschillende kleine groepen.
  • Verbeter je advertentieteksten
    • Doe verschillende A/B testen en kijk welke advertentie het beste werkt. Verwijder vervolgens de slecht scorende advertentie en blijf op deze manier je advertenties perfectioneren.
  • Verbeter je landingspagina
    • Zorg voor een gebruikersvriendelijke en relevante landingspagina. Niet iedere advertentie hoeft naar je hoofddomein te leiden. Maak gebruik van specifieke landingspagina per onderwerp. Voorkom dat de bezoekers moeite moeten doen om de gewenste informatie te vinden.
  • Voeg uitsluitingswoorden toe
    • Met het gebruik van uitsluitingswoorden zorg je er voor je advertenties niet bij irrelevante zoekwoorden verschijnen. Hiermee voorkom je dat bezoekers een slechte gebruikerservaring op je website hebben, je advertentie is wellicht helemaal niet bedoelt voor bepaalde zoekwoorden.

Zoals hierboven opgesomd wordt de kwaliteitsscore grotendeels bepaald door de relevantie van verschillende factoren. Onderzoek doen naar de juiste zoekwoorden is dan ook van groot belang om direct goed te scoren op alle factoren. Wees hierin zo specifiek mogelijk!

Lage kwaliteitsscores zijn vaak het resultaat van een slechte combinatie tussen zoekwoorden, advertentiegroepen, advertenties en landingspagina’s. Een hogere kwaliteitsscore krijg je door zoekwoorden goed te structureren in verschillende zoekwoord groepen, advertenties die gerelateerd zijn aan de advertentiegroep