Google Adwords is een online advertentie programma van Google, dat adverteerders in staat stelt om hun producten of diensten effectiever en efficiënter online te promoten. Dit is één van de beste manieren om voor je bedrijf te adverteren op een breed online netwerk, waarbij je zelf de kosten in de hand hebt. Adwords helpt je om je klanten te bereiken wanneer ze zoeken naar producten of diensten die je aanbiedt.
Je zoekt bijvoorbeeld naar ‘schoenen’ in de zoekbalk van Google, vervolgens laat Google gerelateerde advertenties aan de boven- en zijkant van de ‘normale’ zoekresultaten zien.
In dit artikel lees je de belangrijkste voordelen van het adverteren met Google Adwords:
Relevantie
Je advertenties worden precies wanneer je potentiële klanten op zoek zijn naar gerelateerde producten in de zoekresultaten weergegeven. Dit maakt deze advertenties zeer relevant voor je doelgroep. Je kunt je behalve te richten op specifieke zoekwoorden, ook advertenties op basis van locaties, leeftijdsgroepen, talen of andere factoren laten zien.
Betalen per klik
Het grote voordeel van Google Adwords is dat je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. In tegenstelling tot reclame in kranten, hoef je bij Google niet te betalen voor het tonen van advertenties. Je hoeft dus geen grote investeringen meer te doen voor advertenties die je potentiële klanten niet eens te zien zouden krijgen.
Controle
Adwords geeft je de volledige controle over je advertenties en de kosten. Je hebt alle beheermogelijkheden om je advertenties te optimaliseren en de kosten te beheren, zodat je het beste rendement uit je investering krijgt. Je ontvangt rapportages welke advertenties goed werken en welke niet; zo kun je de nodige wijzigingen in je campagne aanbrengen voor betere prestaties. Ook kun je je kosten beheersen, zodat u niet meer uitgeeft dan je zou willen. Het biedt je ook beheermogelijkheden zoals de ‘zoekwoorden tool’, de ‘conversie optimalisatie tool’ en een ‘plaatsing tool’ om de prestaties van je advertenties te optimaliseren tegen de best mogelijke prijs.
Statistieken en metingen
Metingen en analyses zijn een belangrijk onderdeel van een marketing of advertentie campagne. Google Adwords biedt beheermogelijkheden om de prestaties van je online marketing campagne te meten. Hiermee kun je de effectiviteit van verschillende campagnes, advertenties, specifieke zoekwoorden en posities analyseren. Ook kun je bepaalde doelen meten, bijvoorbeeld het aantal bezoekers, kosten per bezoeker, kosten per campagne, kosten per onderzoek, en de kosten per verkoop. Dit helpt je om je campagne te optimaliseren voor betere prestaties en het verhogen van de ratio tussen winst en geïnvesteerd kapitaal (ROI).