website up-to-dateBeschouw het volgende scenario eens: Je gaat op vakantie en je wilt graag gaan leren surfen. Je gaat opzoek naar surfscholen in de buurt van je vakantieadres en je vindt twee bedrijven. Van het eerste bedrijf ontvang je een verouderde brochure met mensen die in de jaren ’80 aan het surfen zijn met oude surfplanken. Het andere bedrijf stuurt je een brochure met foto’s van de nieuwste surfapparatuur op de markt, een lijst van hun nieuwste surfdocenten en kortingsbonnen voor de volgende maand.

Welke surfschool zou jij kiezen? Waarschijnlijk beschikken beide surfscholen over de nieuwe surf benodigdheden, maar als een bedrijf aan de buitenwereld niet direct laat zien dat het over deze nieuwste apparatuur beschikt en niet actueel is, waarom zou een potentiële klant dan voor dat bedrijf kiezen?

Het werkt op dezelfde manier met websites. Je hebt niks aan verouderde brochures met oude informatie, dus kortweg: waarom zou je een verouderde website bezoeken? En waarom zou Google een verouderde en irrelevante website op de eerste pagina van de zoekresultaten vertonen? Zeker nu er dagelijks duizenden nieuwe website met unieke en nieuwe content verschijnen. Vergeet niet dat zoekmachines ook bedrijven zijn. Ze willen dat mensen hun diensten blijven gebruiken, dus zullen ze resultaten die verouderd of irrelevant zijn lager in de zoekresultaten weergeven.

Wat is unieke website content?

Het is relevante inhoud over je bedrijf, dus geen gekopieerde teksten van Wikipedia. Bijvoorbeeld een (uitgebreide) tekst op bepaalde pagina’s over je huidige producten of diensten, je zakelijke prestaties en doelen en gerelateerde nieuwsberichten over je vakgebied. Hoewel iedere pagina van je website een eigen onderwerp met betrekking tot je bedrijf heeft, moet het eenvoudig zijn om te lezen hoe iedere pagina gerelateerd is aan je bedrijf.

Zelfs als je producten of diensten niet zijn veranderd in de afgelopen vijf jaar, is de kans groot dat de consumenten en bedrijven in je industrie dat wel zijn. Je website moet aan de lezers overbrengen dat je bedrijf met de concurrentie te vergelijken is en dat het altijd aan de behoeften van klanten voldoet.

Als het al meer dan een jaar geleden is dat je je website voor het laatst is bijgewerkt met nieuwe, unieke content, dan loopt u automatisch het risico dat u de eerste plaats of zelfs de eerste pagina in de zoekresultaten mist. En zo mis je snel potentiële klanten.

Factoren voor de posities en ranking in Google

PageRank

PageRank is Google’s manier van het bepalen van de populariteit en relevantie van een website door onder andere het onderzoeken van het aantal uitgaande links naar je pagina van andere websites. Pagina’s met een hogere Pagerank worden als belangrijker geacht dan die met een lagere Pagerank. Je kunt onder andere links naar je website krijgen door ‘deelwaardige’-inhoud op je website te hebben staan. Pagina’s van je website die bezoekers goed genoeg vinden om online te gaan delen.

Content van je pagina’s

Bevat je website interessante inhoud over je bedrijf? Hebben de teksten de juiste zoekwoorden en zijn je pagina’s geoptimaliseerd voor zoekmachines? Gaan de teksten van je pagina’s allemaal over gerelateerde materie? Dit zijn elementen die Google doorneemt als ze je website scannen. Consequent nieuwe inhoud (content) toevoegen aan je website kan de inhoud van je website verbeteren en stimuleert tegelijkertijd de opbouw van je zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Relevantie

Nuttige en onderscheidende inhoud maakt het makkelijker voor Google om te herkennen waar je website over gaat, daarbij is het regelmatig plaatsen van nieuwe content voor Google een reden om je website vaker te scannen. Websites die vaak worden bijgewerkt houden lezers geïnteresseerd en komen eerder terug. Niemand komt op je website om verouderde teksten te gaan lezen en zeker niet wanneer je concurrentie het al heeft over de nieuwste ontwikkelingen in je vakgebied.

Je kunt je website up-to-date en op Google’s radar houden door consequent de inhoud te beoordelen en door (iedere week of maand) actief nieuwsberichten te plaatsen. Nieuwsberichten over de in jouw vakgebied gerelateerde onderwerpen op regelmatige basis geeft zoekmachines een reden om je website vaker te indexeren. Dit stelt je direct in staat om relevante zoekwoorden toe te voegen en hierdoor een hogere plaatsing in Google te krijgen.