hoger in googleDe zoekmachine van Google maakt gebruik van verschillende methodes om te bepalen welke pagina’s als eerst worden weergegeven in de zoekresultaten. De exacte formule van Google is geheim, maar er zijn altijd een aantal mogelijk die uitgevoerd kunnen worden om de positie te verbeteren. Dit wordt zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO, genoemd.

Deze tips kunnen er niet direct voor zorgen dat uw website op de eerste plek komt te staan in de zoekresultaten, maar ze kunnen wel helpen om uw resultaten in Google te verbeteren. Om wat voor website het ook gaat: zorg ervoor dat u een website heeft die bezoekers graag zouden willen bezoeken en dat de teksten zo zijn geschreven dat mensen het ook goed kunnen begrijpen (dus niet specifiek voor zoekmachines teksten gaan schrijven). Als je SEO (Search Engine Optimalization) tegen de richtlijnen van Google uitvoert, komt Google hier vroeg of laat achter en zullen ze uw website lager positioneren.

Werk zeker niet mee met spam en websites die u aanbieden om uw website in honderden zoekmachines aan te melden. Dit kost u alleen maar tijd en geld. Uiteindelijk zullen ze ervoor zorgen dat uw positie sterk achteruit gaat.

1. De juiste trefwoorden

Een zoekwoord is, algemeen gesproken, de woorden die u denkt dat iemand intypt in een zoekmachine om bij uw website te komen. Deze woorden moeten verschijnen in uw inhoud, maar overdrijf niet met deze woorden. Nogmaals, zorg ervoor dat u als mens uw teksten schrijft en schrijf geen teksten die lijken op spam. Maak hierbij gebruik van de woorden die een bezoeker het meest waarschijnlijk gebruikt bij het zoeken van uw onderwerp. Probeer onbekendere woorden te definiëren of maak gewoon gebruik van ‘eenvoudige’-taal.

Als u uw eigen website zoekt, welke zoekwoorden typt u dan in voor iedere pagina of artikel? Het is handig om ook iemand anders uw pagina te laten lezen en te vragen welke zoekwoorden het beste bij de pagina passen. U kunt ook kijken bij Google Trends om te zien welke zoekwoorden erg populair zijn.

Probeer voor iedere pagina één onderwerp te bedenken en bedenk één goed zoekwoord voor de pagina. Wees niet bang om lang en gedetailleerd over het onderwerp te schrijven.

2. Dichtheid van zoekwoorden

Eén van de manieren waarop Google kijkt wanneer het uw pagina’s bij langs gaat, is de dichtheid van het gebruik zoekwoorden. Met andere woorden, bekijken hoe vaak het zoekwoord voorkomt. Gebruik natuurlijke zinnen. Probeer de zoekmachine niet te misleiden door hetzelfde woord telkens te herhalen of door uw teksten onzichtbaar te maken. Het werkt niet. Het kan zelfs voorkomen dat uw website hierdoor een

penalty krijgt van Google.

Maak gebruik van een goede inleiding, de bezoeker (en zoekmachine) weet direct waar uw pagina daadwerkelijk over gaat.

3. Noem uw pagina’s

Geef uw pagina een kleine beschrijving met de titel-tag (<title>). Dit is van groot belang. Google geeft vaak de zoekresultaten weer met de titel-tag van een website. Een link zonder zelfgemaakte titel is niet verleidelijk om op te klikken.

4. Links

Eén van de grootste factoren waar Google naar kijkt zijn hyperlinks. Google kijkt zowel naar links naar uw website als links van uw website.

Google bepaalt onder andere aan de hand van de woorden in de linktekst waar de pagina over gaat. Gebruik links in pagina’s om zoekwoorden nog meer naar voren te laten komen. Verander “klik hier”-links:  “klik hier voor handige tips over zoekmachineoptimalisatie” naar bijvoorbeeld: “Lees meer: Handige tips voor zoekmachineoptimalisatie”, waarbij ‘Lees meer:’ geen deel uitmaakt van de link.

Aan de hand van de links van andere websites naar uw website wordt de

pagerank en positie in de zoekresultaten voor uw website bepaald.

U kunt uw PageRank verbeteren door het uitwisselen van tekstlinks met andere relevante websites. Banner uitwisselingen zijn hier vaak niet effectief voor en pagina’s die je willen laten betalen voor het uitwisselen van links kan uw website negatief beïnvloeden.

Links zijn een ander gebied waar je niet moet overdrijven. Een pagina die niets anders is dan een lijst met links is spam.

5. Social Networking

Social Media is een goede manier voor het promoten van een website. Echter is het onduidelijk hoeveel dit de rang van een website beïnvloedt. Google+ kan voor de positie in Google de meeste invloed hebben. Zorg voor interessante titels en afbeeldingen bij uw artikelen, dit resulteert in meer klikken op uw Social Media berichten.

6. Maak afbeeldingen duidelijker voor zoekmachines

Geef foto’s <alt> attributen mee. Zo wordt de website niet alleen toegankelijker voor slechtzienden, maar geeft dit u ook de kans om hier zoekwoorden in te gebruiken. Gebruik geen zoekwoorden die niks met de afbeelding te maken hebben.

7. Een goed ontwerp is het halve werk

Uiteindelijk is een goed ontwerp van een website erg belangrijk. Pagina’s die goed zijn georganiseerd krijgen zelfs van Google een hogere positie in de zoekresultaten. Wabblo zorgt er altijd voor dat uw ontwerp optimaal benut wordt voor Google.